خرید خودرو | بررسی تجهیزات خودرو ساینا EXدنده ای

۸ بازديد

خرید خودرو | بررسی تجهیزات خودرو ساینا EXدنده ای : حیف شد که سایپا دیگر ساینا اتوماتیک تولید را نمی‌کند.زیرا این خودرو (در تیپ LUX) لیستی بلندبالا از آپشن‌های دوست‌داشتنی داشت. مانند کروز کنترل، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، نمایشگر 7 اینچی لمسی و مسیریاب. ساینا اتوماتیک زمانی که در بازار رفت و آمد می‌کرد رکورد ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک را نیز یدک می‌کشید. استراتژی عجیب سایپا این بود که ساینا اتوماتیک را حذف کند و این آپشن‌های خاص را بگذارد روی کوییک. حالا تنها چیزی که دم دست داریم همین مدل EX دنده‌ای است.

برای اطلاع از شرایط خرید نقد و اقساط خودرو ، کلیک کنید.

خرید خودرو و نگاهی به تجهیزات ساینا

از قدیم تویوتا کرولا و دوو سیلو به علت خنک‌کنندگی عجیب کولرشان معروف بوده‌اند. لطفا به این لیست ساینا را هم اضافه کنید. گویی سایپا یک کولر خوب داشته و بعد برایش خودرو ساخته است. البته اینکه خودرو در مسیر مستقیم باشد و کسی هم درون آن نباشد در این خنک‌کنندگی عجیب بی‌تاثیر نیست.

البته این سیستم تهویه قدرتمند معایبی عجیبی هم دارد. اول از همه صدای گوش‌خراشی است که شما را یاد سانتریفیوژ می‌اندازد. گاهی هم به علت نقص عملکرد شیر انبساط، اوضاعش به هم می‌ریزد. بعضی وقت‌ها هم با روشن کردن کولر، آمپر آب بالا می‌رود. گهگاه هم وقتی سرعتتان از 100 کیلومتر برساعت عبور می‌کند کولر تبدیل به بخاری می‌شود. البته همه می‌دانند که این چیزها در خودروهای داخلی عادی است.

می‌دانید که مفهوم آپشن در چنین خودروهایی عملاً معنایی ندارد. همان چیزهایی که سال‌ها پیش روی خودروها می‌دیدیم، تقریباً روی ساینا EX دنده‌ای هم هست. بوق دارد و شیشه برقی. برف پاک‌کنش کار می‌کند و نور بالا هم می‌زند. حالا انصافاً یک چیزی که مشتریان این خودرو را خیلی راضی می‌کند، رینگ‌های واقعی‌اش است. رینگ‌هایی بدون قالپاق که حس و حال بی‌رمق اسپرت‌گرایی‌اش را تقویت کرده است.

سایپا قبلا هم ادعا کرده بود که قصد دارد با معرفی ساینا، یک نمونه ایمن‌تر از تیبا را راهی بازار کند. به همین علت است که حالا روی این خودرو سیستم EBD یا توزیع الکترونیکی نیروی ترمز دیده می‌شود. برای خودرویی در این حد و اندازه سنسور عقب یک آپشن واقعاً جذاب است. این را هم لحاظ کنید که آینه بغل‌های ساینا برقی شده‌اند.

خرید خودرو و بررسی مشخصات فنی ساینا EX دنده‌ای

خُب بله که ساینا و تیبا خیلی شبیه هم هستند. زیرا پلتفرمشان یکی است. سایپا همیشه قانون «بقای پیشرانه و جعبه‌دنده» را به خوبی معنی می‌کند. اساساً ساینا با کد X232 در واقع همان فیس‌لیفت تیبا با کد X200 بوده است. پس سوال ندارد که چرا پیشرانه و جعبه‌دنده یکی شده و چرا قدرت و گشتاور شبیه هم است.

از نظر تکنیکی منتظر اتفاق تازه‌ای در ساینا نباشید. قوای محرکه دقیقا همانی است که قبلاً روی تیبا هم دیده بودیم. همان بلوک 1.5 لیتری با 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور. بلوکی که مگاموتور آن را ساخته و با کد M15GSI شناخته می‌‌شود. روی این کاغذ این خروجی مناسبی برای یک سدان کوچک شهری با وزن حدود 1000 کیلوگرمی به نظر می‌رسد. مخصوصاً که جعبه‌دنده ساده 5 سرعته دستی هم دارد. جعبه‌دنده‌ای با کد ND1 (نصب شده روی تیبا و تیبا 2) که آن هم کار مگاموتور است.

ساینا با اینکه کمی از تیبا بزرگ‌تر و 50 کیلوگرم هم سنگین‌تر است ولی هم در شتاب اولیه و هم در سرعت اگرچه ناچیز اما اوضاع بهتری دارد. در کاتالوگ این خودرو آمده؛ مجهز به سطح آلایندگی یورو 4 با قابلیت ارتقا به یورو 5. خُب این را چه کسی باید ارتقا دهد؟ بعدش، حالا اگر خودرویی قابلیت ارتقا یافتن را داشته باشد، مزیت است؟ مثلاً انگار بگویید ساینا با پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر با قابلیت ارتقا به پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر.

یکی از برتری‌های واضح ساینا به تیبا اضافه شدن ملموس طول خودرو بوده که فضای صندوق عقبش را به طرزی بسیار عجیبی افزایش داده. منظور از عجیب این است که واقعاً باور نمی‌کنید که چنین خودروی نه‌چندان بزرگی صندوق چنین بزرگی داشته باشد.

سایپا شاید در قسمت مشخصات فنی تغییری ایجاد کرده نکرده باشد اما تمرکزش روی ساخت بهتر قطعات ملموس است. از قابلیت‌های فنی این خودرو نباید انتظار زیادی داشت. به طور خلاصه آنچه به‌عنوان قوای محرکه و انتقال قدرت روی این خودرو دیده می‌شود، ترکیبی ابتدایی و البته کارامد است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.