آرشیو دی ماه 1401

خريد و فروش و قيمت گذاري خودرو

علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

۳ بازديد

موتور همه خودروها برای هماهنگ‌شدن با سایر اجزا و قطعات به زمان‌بندی درست نیاز دارد و این وظیفه برعهده تسمه تایم است. تسمه تایم به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز در موتور طبق زمان‌بندی درست پیش می‌رود و این برای ایمنی شما در جاده ضروری است. در این مطلب به بررسی عملکرد تسمه تایم، علائم خرابی و نحوه تعویض آن می‌پردازیم.

وظیفه اصلی تسمه تایم اتصال میل لنگ به میل بادامک است. میل لنگ پیستون های موتور را کنترل می کند در حالی که میل بادامک سوپاپ ها را باز و بسته می کند. تسمه تایم به کنترل زمان بندی این قطعات کمک می کند و عملکرد بهینه موتور را تضمین می کند. شکستگی تسمه تایم می تواند باعث آسیب فاجعه بار موتور شود، بنابراین حفظ تسمه تایم در شرایط کارکرد خوب حیاتی است. تسمه را در طول تعمیر و نگهداری معمول بررسی کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که تسمه در فواصل زمانی تعویض توصیه شده توسط سازنده تعویض شده است.

علائم خرابی تسمه تایم

  • ناهماهنگی یکی از دلایل اصلی خرابی درایو تسمه تایم است. سایش بیش از حد یا ناهموار دندان، ردیابی تسمه و شکست کششی همگی می توانند به ناهماهنگی نسبت داده شوند. با بررسی و تراز کردن شفت‌ها و قرقره‌های تایم می‌توانید عمر تسمه تایم خود را افزایش دهید و از زمان خرابی خود صرفه‌جویی کنید.
  • یکی دیگر از نشانه‌های خرابی تسمه تایم کش‌آمدن زیاد آن است. وقتی این اتفاق می‌افتد، تسمه کشش خود را از دست می‌دهد. بنابراین احتمال سرخوردن تسمه یا دررفتن آن از جای خود در حین کارکردن موتور وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، پرش یا لغزش تسمه به ناهماهنگی اجزای موتور و درنتیجه کاهش قدرت خودرو منجر می‌شود. علاوه بر آن ممکن است طی آن پیستون، بادامک و سایر اجزا به هم برخورد کنند و خسارت زیادی به موتور وارد شود.
  • اگر دندان‌های تسمه تایم بریده می‌شوند، بار بیش از حد به احتمال زیاد علت آن است. شکست کششی و حتی سایش بیش از حد دندان نیز می تواند ناشی از بار زیاد یا بارهای ضربه ای باشد، اگرچه احتمال دومی کمتر است. برای رفع این مشکل باید درایو را دوباره طراحی کنید.

  • ازآنجاکه تسمه تایم به قرقره‌هایی متصل است که میل لنگ را به حرکت درمی‌آورند، اگر فرسوده باشد روی سرعت استارت و راه‌اندازی موتور تأثیر می‌گذارد. بعد از آن ممکن است تسمه تایم روی میل بادامک بلغزد که این به‌نوبه خود باعث باز و بسته‌شدن سیلندر موتور در زمان نامناسب خواهد شد.

    در نتیجه کشیدگی یا فرسودگی تسمه تایم ممکن است یک یا چند دندانه آن از جای خود رد شود که این به طولانی‌ترشدن زمان جرقه می‌انجامد. همچنین، پرش یا لغزش تسمه تایم ناهماهنگی اجزای موتور را در پی خواهد داشت.

  • ساییدگی و کشیدگی تسمه تایم باعث ورود مخلوط نامناسب سوخت‌-هوا به درون محفظه احتراق می‌شود و بنابراین سوخت به‌طور کامل نمی‌سوزد. این به‌نوبه خود به کاتالیست آسیب می‌رساند و سوختی که کاملا مصرف نشده است به‌سمت سیستم اگزوز هدایت می‌شود. اگر هنگام استارت‌زدن صدای کلیک شنیدید و دود سیاه از لوله اگزوز خارج شد، هرچند ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، یکی از دلایل اصلی آن خرابی یا پارگی تسمه تایم است.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافتی که سازنده خودرو تعیین کرده بسیار مهم است. با اینکه از این نظر عمر تسمه‌ها متفاوت است، بااین‌حال معمولا باید هر ۱۰۰هزار تا ۱۶۰هزار کیلومتر آن را تعویض کنید. این مقادیر در دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده‌اند.

ازآنجاکه بیشتر تسمه‌تایم‌ها از لاستیک ساخته شده‌اند، با گذشت زمان فرسوده شده و در نهایت می‌شکنند. اگر آن را به‌موقع تعویض نکنید، شکستگی یا خم‌شدن سوپاپ‌ها، آسیب سرسیلندر یا میل بادامک، آسیب‌دیدن پیستون و سیلندرها به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. بهتر است قبل از آنکه بشکند این کار را انجام دهید. معمولا بهتر است همراه با تعویض تسمه تایم واتر پمپ را هم تعویض کنید؛ زیرا عمر آنها مشابه هم است. از سوی دیگر، وقتی تسمه را برمی‌دارید، واتر پمپ هم به‌راحتی قابل‌دسترسی خواهد بود؛ بنابراین موقعیت مناسبی برای تعویض این قطعه است

لیزینگ خودرو چیست؟

۲ بازديد

اجاره خودرو به این معنی است که اساساً شما یک وسیله نقلیه را برای مدت زمان توافق شده و با هزینه ثابت توافق شده اجاره می کنید. بسته به شرایط خود و اینکه آیا برای خودتان اجاره می دهید یا به عنوان بخشی از یک تجارت، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد - که هر دو مزایای خاص خود را دارند. وقتی نوبت به تامین وسایل نقلیه برای یک تجارت رو به رشد می رسد، لیزینگ می تواند بسیار بیشتر از خرید مستقیم باشد. آیا می‌خواهید بدون پرداخت‌های ماهانه هنگفتی که با مالکیت خودرو همراه است، یک ماشین جدید رانندگی کنید؟ اجاره خودرو در بسیاری از موارد به شما این امکان را می‌دهد که یک وسیله نقلیه جدید را با هزینه کمتری نسبت به وام خرید خودرو برای همان خودرو رانندگی کنید. اما هنگامی که اجاره به پایان می رسد، شما مالک خودرو نخواهید بود - مگر اینکه قرارداد اجاره به شما این امکان را بدهد که خودرو را از فروشنده خریداری کنید.

برای کمک به مدیریت هزینه‌های خود، نیازهای خاص شما را از قبل تجزیه و تحلیل می‌کنیم و هزینه‌های ماهانه شما را از قبل اعلام می‌کنیم و هزینه‌های قابل مشاهده و قابل پیش‌بینی‌تری را به شما ارائه می‌کنیم. با این هزینه اولیه کمتر، پول نقد بیشتری برای کسب و کار خود یا افزایش بودجه شخصی خود خواهید داشت شما می توانید از میان طیف وسیعی از وسایل نقلیه جدید انتخاب کنید، انتخاب با شماست.

وقتی ماشینی را اجاره می‌کنید، برای رانندگی یک وسیله نقلیه جدید هزینه می‌کنید - نه برای مالکیت آن. اجاره خودرو یک نوع محبوب از تامین مالی خودرو است که به شما امکان می‌دهد یک خودرو را از یک نمایندگی برای مدت زمان معین و مقدار مایل "اجاره" کنید. شما معمولاً ماهانه اجاره خودرو را پرداخت می کنید و در ازای آن فروشنده به شما اجازه می دهد آن را رانندگی کنید. در پایان قرارداد اجاره، اگر می‌خواهید خودرو را نگه دارید، یا خودرو را به نمایندگی برمی‌گردانید یا اگر می‌خواهید خودرو را نگه دارید، آن را خریداری می‌کنید. معمولاً برای اجاره خودروی جدید به اعتبار خوبی نیاز دارید. بر اساس داده‌های Experian، افرادی که یک وسیله نقلیه جدید اجاره می‌کنند در سه ماهه سوم سال 2020 میانگین امتیاز اعتباری 733 داشتند. FICO امتیازات 670 و بالاتر را "خوب" می داند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مالک خودروی اجاره ای نیستید، تاریخچه پرداخت اجاره شما در گزارش های اعتباری شما نشان داده می شود.

نکاتی که باید قبل از اجاره خودرو در نظر بگیرید

شما به عنوان مستاجر مسئولیت نگهداری، سرویس و اطمینان از عملکرد صحیح خودرو را بر عهده دارید محدودیت‌های قراردادی وجود دارد که می‌تواند منجر به تغییرات اضافی شود، مانند: کمک هزینه مسافت پیموده شده و هزینه های فسخ زودهنگام که در قرارداد شما تعیین می شود.

اجاره خودرو چه تفاوتی با وام خودرو دارد؟

از بسیاری جهات، اجاره خودرو شبیه به وام خودرو است. به عنوان مثال، به عنوان شخصی که یک وسیله نقلیه را اجاره می کند - که به عنوان مستاجر نیز شناخته می شود - ممکن است مجبور شوید برای ماشین پول نقد بگذارید و همانطور که با وام ماشین معمولی انجام می دهید، ماهانه پرداخت می کنید. اجاره نامه ها اغلب پرداخت های ماهانه کمتری نسبت به وام خودرو دارند - اما این پرداخت های کمتر دارای جنبه منفی هستند. به جای ایجاد عدالت در ماشین، فقط برای امتیاز رانندگی با آن برای مدت زمان و مایل مشخصی پرداخت می کنید. در حالی که اغلب می‌توانید علاوه بر نمایندگی خودرو، از طریق بانک یا سایر وام‌دهنده‌های شخص ثالث برای تأمین مالی وام خودرو درخواست دهید، تنظیم اجاره خودرو از طریق بانک غیرمعمول است. در عوض، شما به احتمال زیاد مستقیماً با یک نمایندگی یا یک شرکت تخصصی تامین مالی خودرو کار خواهید کرد. در پایان مدت اجاره - معمولاً دو تا چهار سال - ماشین را به نمایندگی برمی گردانید و برای همیشه از ماشین و پرداخت ماهانه خارج می شوید، مگر اینکه اجاره نامه به شما اجازه خرید وسیله نقلیه را بدهد.

اجاره های پایان باز در مقابل اجاره های بسته

اگر در حال بررسی اجاره هستید، باید بررسی کنید که آیا شرایط شما برای اجاره نامه پایان بسته یا باز است. با اجاره نامه بسته، معمولاً پس از بازگرداندن وسیله نقلیه خود، دیگر پولی پرداخت نمی کنید - مگر اینکه فرسودگی بیش از حد داشته باشد یا از حد مسافت پیموده شده فراتر رفته باشید. اجاره بسته به این معنی است که شما قبلاً در مورد میزان کاهش ارزش خودرو در طول مدت اجاره خود توافق کرده اید. اگر ارزش خودرو کمتر از مبلغ توافق شده شما در هنگام بازگرداندن باشد، هیچ تعهد مالی اضافی ندارید. با اجاره آزاد، ارزش آتی خودرو در قرارداد نیست. در پایان یک اجاره نامه باز، اگر ارزش وسیله نقلیه بیش از حد انتظار باشد، ممکن است بازپرداخت دریافت کنید. اما اگر ارزش ماشین کمتر از حد انتظار باشد، ممکن است مجبور شوید پول بیشتری را به دست آورید.

هزینه سرمایه گذاری شده

قرارداد اجاره شما می تواند شامل عددی به نام هزینه سرمایه ناخالص باشد که با ارزش توافق شده خودرو و خدمات در شروع اجاره قابل مقایسه است. هزینه سرمایه ناخالص شامل ارزش خودرو به اضافه ارزش سایر خدمات و هزینه های تعریف شده در اجاره نامه است. یک اصطلاح مرتبط کاهش هزینه سرمایه ای است. با اعمال کاهش هزینه سرمایه‌ای، می‌توانید هزینه سرمایه‌ای ناخالص و پرداخت ماهانه خود را کاهش دهید. کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای از هزینه سرمایه‌ای ناخالص برای محاسبه مانده اجاره اولیه کسر می‌شود - آنها به نوعی مانند پیش‌پرداخت‌های اجاره عمل می‌کنند. اگر با وسیله نقلیه معامله می کنید یا پول نقد می گذارید، هزینه سرمایه ناخالص شما به میزان کاهش هزینه سرمایه کاهش می یابد.