نمايشگاه خودرو | بررسي هيونداي آزرا 2018

خريد و فروش و قيمت گذاري خودرو

نمايشگاه خودرو | بررسي هيونداي آزرا 2018

۲۹ بازديد

نمايشگاه خودرو |  بررسي هيونداي آزرا 2018: چه كسي فكرش را مي‌كرد كه روزي Grandeur تبديل به پرچم‌دار محصولات هيونداي شود؟ سداني كه از اولش هم كاراكتر مستقلي نداشت و هميشه بدهكار بود ،در واقع گرنجور يك پروژه ريبجينگ روي ميتسوبيشي Debonair‌ بود كه سال 1986 رونمايي شد. حتي در دوره‌اي مجبور شد برپايه پلتفرم فورد Granada وارد بازار شود.


آشنايي با هيونداي آزرا ، نمايشگاه خودرو

هيونداي بيش از 30 سال قبل آنقدر به آمريكايي‌ها و ژاپني‌ها وابسته بود كه بدون حضورشان معنا پيدا نمي‌كرد. تجربه همكاري با ميتسو يك سال قبل‌تر با معرفي سوناتا شروع شده بود. سال 1988 و هم‌زمان با برگزاري المپيك سئول، دوو با مدل Royale‌ لوكس‌ترين محصول كره‌جنوبي به حساب مي‌آمد. هيونداي قصد داشت گرنجور را با چنين رقيبي مواجه كند؛ ولي طي مدتي كوتاه توانست به لطف خواص لوكس‌گرايانه‌ و قيمت بسيار نازل تبديل به پرفروش‌ترين سدان سايز بزرگ بازار كره شود.

نسل دوم گرنجور در حالي سال 1992 معرفي شد كه ميتسوبيشي نسل سوم دبون‌اير را مي‌ساخت. در واقع قبل از آنكه هيونداي با هم‌وطن خود كيا موتورز شراكت جدي را شروع كند، كارخانه مشتركي با ميتسوبيشي ژاپن داشت. شركت نمي‌خواست گرنجور تبديل به يك خودروي معمولي شود. به همين خاطر در نسل دوم هم سراغ پيشرانه‌هاي حجيم 3 و 3.5 ليتري شش سيلندر V شكل رفت.

شركت در نسل سوم فهميد كه بايد كمي هم روي طراحي مايه بگذارد. به همين علت گرنجور رونمايي شده در سال 1999 نمايي باوقار و البته تكراري داشت. اين براي اولين‌بار با اين مدل بود كه گرنجور شانس صادرات به خارج از كره را پيدا مي‌كرد. همين خودرو بعدها زيرساخت كيا Opirus‌ را شكل داد. معروف بود كه اواخر دهه 90 گرنجور آپشن‌هايي را ارائه مي‌دهد كه فقط در مرسدس ‌بنز E كلاس، ب‌ ام ‌و سري 5 و آئودي A6 ديده مي‌شد.

ترديدي نيست كه كامبك تاريخي گرنجور سال 2006 يعني در زمان معرفي نسل چهارم بود. خودرويي كه به سبك نيمه لوكس‌هاي اروپايي با طراحي منطقي، آپشن‌ها فراوان و مشخصات فني مدرن آمده بود.

اين نسل در بازار آمريكا با نام Azera فروخته مي‌شد. خودرويي كه براي نخستين بار وارد بازار ايران آشنا شد. گرنجور جديد خيلي سريع تبديل به گران‌ترين محصول هيونداي در دنيا شد. خيلي سريع پس از آن نسل پنجم با سرمايه‌اي حدود 450 ميليون دلار توسعه پيدا كرد و در سال 2012 رونمايي شد.نمايشگاه خودرو

خودرويي كه كمي طراحي‌اش جنجالي‌تر شده بود. اين نسخه نيز خيلي سريع به ايران راه پيدا كرد. در بازارهاي جهاني گرنجور نسل پنج با فورد تاروس، شورولت ايمپالا، نيسان ماكسيما، تويوتا آوالون و حتي كرايسلر 300 رقابت مي‌كرد.

ششمين و آخرين نسل از گنجور يا به تعبيري آزرا سال 2018 رونمايي و تبديل به لوكس‌ترين خودروي هيونداي شد. البته شركت زيرمجموعه تشريفاتي‌هاي خود را با برند مستقل Genesis توليد مي‌كند. اين خودرو اول به صورت وارداتي به ايران پا گذاشت اما بنا به دلايلي كه همه مي‌دانند نتوانست حضوري قدرتمند داشته باشد و تنها تعداد اندكي از آن مجوز حضور در بازار را پيدا كردند.

نمايشگاه خودروم

مشاهده بيشتر » نمايشگاه خودرو | بررسي خودروي ساينا

نمايشگاه خودرو

بررسي طراحي هيونداي آزرا ، نمايشگاه خودرو

حالا چون اين خودرو را پيتر شراير (طراح لامبورگيني، آئودي، بنتلي و فولكس‌واگن) طراحي كرده كه نبايد جو زده شويم. آزرا 2018 هم مانند ديگر توليدات هيونداي، ارزشي مصرف‌گرا دارد؛ يعني آمده تا در دوره معاصرش موفق باشد و بعد هم برود. درست مثل ايده‌اي كه روي سوناتا YF و النترا AD و سانتافه TM‌ شاهدش هستيم.

بحث ضعف در طراحي نيست. داريم درباره نبود يك سنت صحبت مي‌كنيم. بالاخره كِي قرار است كه هيونداي تبديل به يك برند با اصالت شود؟‌ آزراي جديد از نماي روبه‌رو خودروي واقعاً مدرني را به نمايش مي‌گذارد؛ ولي اين به معناي جديد بودنش نيست؛ يعني از همان طراحي‌ها كه وقتي نگاهشان مي‌كنيد با خود مي‌گوييد: «من قبلاً اين را يك‌جايي ديده‌ام.»

با اين حال شرايط خوب از بعد تركيب جلوپنجره، گريل سپر و نوار LED نور روز برآمده. اگر از شكل ذوزنقه‌اي جلوپنجره بگذريم، كاسه چراغ‌هاي جلو و فلاپ استيل زير سپر كار جالبي از آب درآمده است. خطوط روي كاپوت مثل موج‌هاي شكافته‌شده به دو طرف رانده شده‌اند.نمايشگاه خودرو

اين هنر طراح بوده كه خطوط فوق به امان خدا رها نشده‌اند و در ادامه به خط زير پنجره‌ها مي‌رسند. قاب كروم دور پنجره‌ها و دستگيره‌هاي استيل تاكيد مجددي روي خواص تجملي اين خودرو دارند. برجستگي روي كاپوت كه در كناره‌ها به در‌ها رسيد، ناگهاني قطع مي‌شود. يك سكته دوست‌داشتني.

شايد عجيب باشد اما عمده موفقيت طراحي آزرا 2018 در قسمت عقب آن است. جايي كه همان پُف جذاب گلگير عقب را كه روي نسل چهارم و پنجم هم ديده بوديم، اينجا هم مشاهده مي‌شود. هيونداي خيلي دوست دارد كه برگ برنده آزراي جديد خود را چراغ‌هاي عقبش معرفي كند.

هرجايي كه تبليغي از اين خودرو ديده مي‌شود، اين چراغ‌هاي به هم پيوسته ديده مي‌شود. راستي حالا اين فرم طراحي را كجا ديده بوديد؟ راهنمايي مي‌كنيم؛ دوج چارجر نبوده است؟ اگرچه نسل قبلي و البته مدل اسپرت استينگر هم تا حدودي از اين الگو استفاده مي‌كردند.

از همه اين‌ها كه بگذريم، نمره طراحي بيروني آزرا 2018 چيزي بالاتر از قبولي ناپلئوني است. اين كره‌اي آرامش چشم‌نوازي را در سرتاسر بدنه‌اش به نمايش مي‌گذارد.

جايي نيست كه ناگهان از ديدنش شوكه شويد و يا اينكه از نبودن چيزي نااميد شويد. در قسمت طراحي داخلي حتي پيش از آنكه در را باز كنيم،‌ مطمئن هستيم كه هيونداي در اين زمينه موفق عمل كرده است. ديگر بايد اعتراف كرد كه حداقل 10 سالي است كه نمي‌توان از طراحي داخلي هيچ‌يك از توليدات اين كره‌اي ايراد گرفت.

كابين آزرا 2018 را قبلاً كجا ديده‌ايد؟ يك راهنمايي؛ هيچ‌جا. محال است كه اين تركيب آرامش‌بخش و باوقار را قبلاً روي خودرويي ديده باشيد. هيونداي در اين زمينه بي‌نظير عمل كرده است. زبان گوياي طراح در اينجا، زباني با اعتماد به نفس و بين‌المللي است.

گذشت آن زماني كه براي خاص كردن كابين از يك مشت لامپ و LED رنگي رنگي استفاده مي‌شد. با اين حال حيف است كه طراحي داخلي اين خودرو را بدون بررسي بگذاريم. ذوق‌زدگي طراح براي اولين استفاده از ساعت‌هاي عقربه‌اي كه نمادي از خودروهاي لوكس به حساب مي‌آيند، قشنگ معلوم است.

بنده خدا نمي‌دانسته كه محل اصلي قرارگيري اين ساعت بايد كجا باشد. اين قطعه در هيونداي آزرا 2018 در دورترين جاي ممكن از ديد راننده قرار دارد. يك چيز ديگر و تمام؛‌ آيا قفل محفظه داشبورد واقعاً براي چنين خودرويي لازم بود؟ الان ايران‌خودرو روي سمند همچين چيزي نمي‌گذارد.

نمايشگاه خودرو

بررسي تجهيزات و امكانات هيونداي آزرا ، نمايشگاه خودرو

آزرا است و آپشن‌هايش. حداقل توقعي كه از اين خودرو داريم، سنگ تمام در قسمت تجهيزاتش بوده كه واقعاً همينطور هم هست. اجازه بدهيد به مهم‌ترين و اصلي ترين آپشن‌هاي اين خودرو اشاره كنيم. اينكه اين خودرو ترمز ABS و سانروف دارد كه برايتان جذاب نيست.

همه صندلي‌هاي اين خودرو شامل نشيمن عقب هم گرم‌كن دارند. البته سردكن فقط مربوط به صندلي‌هاي جلو است. سرد و گرم غربيلك فرمان هم كه سر جاي خود. براي اين خودرو يك نمايشگر 8 اينچي لمسي با سيستم عامل اندرويد Auto در نظر گرفته شده است.

آزراي جديد مفهوم كامپيوتر سفري را تغيير داده است. يك نمايشگر ديگر 4.2 اينچي هم به منظور ارائه اطلاعات مربوط به پيمايش براي راننده تعبيه شده است. كروز كنترل براي اين خودرو يك شوخي است. آنچه اينجا مي‌بينيم مكانيزم هوشمند ASCC است كه توسط رادار و سونار (رادار صوتي) فاصله را با خودروي جلويي حفظ مي‌كند. يك چيزي مانند رانندگي نيمه خودران.

تقريباً همه‌جاي اين خودرو سنسور دارد. عقب،‌ جلو، چپ و راست. به هم ترتيب دوربين‌هاي 360 درجه در هر چهار جهت ديده مي‌شود. اگر هم جايي بحث ايمني اين خودرو شد بگوييد آزراي جديد 9 ايربگ دارد. اگر با هيچ‌كدام از آپشن‌هاي اين خودرو رابطه برقرار نكرديد، قطعاً از سيستم صوتي عالي Infinity آن با 14 اسپيكر حيرت‌زده مي‌شويد. صدايي رسا و پرطنين كه توسط يك آمپلي‌فاير و دو ساب‌ووفر تقويت شده است.

نمايشگاه خودرو

بررسي مشخصات فني هيونداي آزرا ، نمايشگاه خودرو

جنگ اصلي اينجاست. طبيعتاً وقتي قرار بوده چنين پولي را براي چنين خودرويي پرداخت كنيد انتظار داريد كه خودرويتان يك سر و گردن از بقيه بالاتر باشد. آزرا هنوز نيامده، از سوي هم‌وطن و غير هم‌وطن تهديد شده است.

فولكس ‌واگن پاسات و رنو تليسمان از اروپا و كمري و آكورد از آسيا برايش دندان تيز كرده‌اند. اپتيما GT‌ لاين جديد هم كه ديگر گفتن ندارد. اين كره‌اي از نظر پيشرانه از همه رقبايش سر است. نزديك‌ترين رقيبش هوندا آكورد با 185 اسب‌بخار قدرت است. اما از نظر مصرف سوخت با افتخار ركورد 8.5 ليتر را ثبت كرده است. از رقباي اين خودرو پژو 508 با مصرف 5.8 ليتري در صدر است.

شايد پيشرانه اين خودرو واقعاً خوب و پرنفس باشد اما وزن 1556 كيلويي آن كار را خراب مي‌كند. آزراي جديد خيلي زور بزند به سرعت نهايي 215 كيلومتر برساعت مي‌رسد اين يعني حتي كمتر از سوناتا و اپتيماي جديد. آزراي بَدبدن در شتاب اوليه هم تقريباً از همه رقبا عقب مي‌ماند. حالا سوال اين است كه مگر چه كسي مي‌خواهد با يك خودرو 700-800 ميليوني كورس شتاب و سرعت بگذارد؟

نمايشگاه خودرو

نمايشگاه خودرو و تجربه رانندگي با هيونداي آزرا

هيونداي به بازار آمريكا احتياج دارد. هم به علت فروش بالا و البته مهم‌تر از آن، اعتبار حضور در اين كشور. كره‌اي‌ها مي‌دانند كه هر شركتي و محصولي كه در اين بازار ورود كند، چراغ سبز حضور در تمام دنيا را دارد. اين شركت مجبور است براي رقابت با يك دوجين برند نامدار آمريكايي،‌ فرانسوي، انگليسي و ژاپني بهترين خودش را ارائه دهد. حالا نكته اينجاست كه آزراي جديد برعكس دو نسل قبلي خود اين‌بار نتوانسته جايي در بازار آمريكا پيدا كند. كارشناسان مي‌گويند علتش كاهش فروش بوده است. البته علت ديگر، حضور زيرمجموعه لوكس هيونداي يعني جنسيس و علت سوم محبوبيت بالاي سوناتا است.

حالا همه اينها را گفتيم كه چي؟ هيونداي اين بازار را ول نمي‌كند. به همين خاطر است كه به در و ديوار مي‌زند كه دوباره راهي سرزمين يانكي‌ها شود. يكي از همين تلاش‌ها، افزايش و بهينه‌سازي سيستم تعليق، ترمزگيري و فرمان‌پذيري آزراي جديد بوده است. اين تغييرات را به وضوح مي‌توانيد در اين خودرو حس كنيد.

لوكس‌ترين سدان هيونداي بهتر از چيزي است كه تصور مي‌شود. بسيار سخت است كه مدرنيته را در اين كره‌اي ناديده بگيريد.

فرمان جديد چيزي بيش از يك مكانيزم برقي ساده است. حس و حال پيچيدن با آن واقعاً شبيه به لكسوس ES جديد است. البته خيلي بهتر مي‌بود كه هيونداي سراغ جعبه‌دنده‌هاي بهتر با ضريب دنده‌هاي كوتاه‌تر مي‌رفت. 6 سرعته اتوماتيك اين روزها خيلي مدرن تلقي نمي‌شود. با اين حال حضور سيستم تقويتي GDI‌ نمي‌گذارد كمترين گشتاور هم از بين برود

مشتريان قبلي آزرا خوب مي‌دانند كه اتاق آن چقدر دلباز است. اين يكي حتي از دو نمونه قبلي هم بزرگ‌تر است. ايزولاسيون اتاق آزرا 208 كاملاً هوشمندانه بوده است. صداهاي لازم مانند بوق و ترمز را مي‌شنويد غير از اين هيچي. شايد وقتي با 120 كيلومتر برساعت حركت كنيد كمي صداي موتور را بشنويد در غير اين صورت محال است فرق بين روشن و خاموش بودنش را بفهميد. كم صداتر از تويوتا كمري هيبريدي.

شايد صندلي‌هاي اين خودرو ماساژور نداشته باشد اما طراحي ارگونوميك آن به قدري استادانه بوده كه حقيقتاً حس مي‌كنيد نرمي آن تركيبي است از خامه، عسل و ژله. شايد شتاب‌گيري با اين خودرو خيلي رويايي نباشد اما شما ترجيح مي‌دهيد كه اين خودرو وقار و منش لوكس خود را حفظ كند تا يك اسپرت الكي سريع باشد. شب‌ هنگام، اتاق اين آزرا ديدن دارد. گويي روشنايي‌هاي شهر از دور سوسو مي‌زند.

هنگامي كه پشت فرمان اين خودرو مي‌نشينيد، يك حالت متفكرانه به شما دست مي‌دهد. قشنگ حس مي‌كنيد واقعاً با بقيه فرق داريد. اينكه طراح، مهندس و مدير خودرويي كه شما سوار بر آن هستيد به چيزي بيش از مسائل مالي فكر مي‌كرده‌اند، تاثير جالبي روي اعتماد به نفس رانندگي شما دارد.

هرگز، تاكيد مي‌كنيم هرگز اين تجربه سواري را با رنو تليسمان تجربه نخواهيد كرد. وقتي پشت فولكس‌واگن پاسات مي‌نشينيم مي‌دانيم كه داريم با يكي از تاريخ‌سازترين خودروهاي دنيا رانندگي مي‌كنيم؛ولي پاسات يك آلماني باكيفيت است؛ همين.

بي‌روح و بي‌هيجان، با روان شما كاري نمي‌كند. درواقع فولكس‌واگن آنقدر كه مسائل زيست محيطي اهميتي مي‌دهد، براي راننده پشيزي هم ارزش قائل نيست. درعوض، آزرا همه تمركزش را روي رفاه راننده مي‌گذارد. نمي‌گوييم كه آزرا رويايي‌ترين خودروي جهان است اما ادعا مي‌كنيم كه تجربه رانندگي با آن قطعاً فراموش ‌نشدني است.

نمايشگاه خودرو

نمايشگاه خودرو

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد