خريد اقساطي خودرو | بررسي خودرو شاهين سايپا | بخش دوم

۲۶ بازديد

 خريد اقساطي خودرو | بررسي خودرو شاهين سايپا | بخش دوم : عرضه سايپا شاهين به بازار از سوي سايپا را از چندين جهت مي‌توان يكي از نقاط عطف و مهم‌ترين اتفاقات و تحولات يك دهه اخير صنعت خودرو ايران قلمداد كرد.


هدف مجموعه‌ي «اتومبيل‌صمدشكرالهي» ايجاد سهولت و اطمينان در فرآيند خريد اقساطي خودرو مناسب براي خريداران و همچنين فراهم ساختن بستري مناسب براي فروش خودرو در كوتاه‌ترين زمان ممكن براي فروشندگان مي‌باشد.

بررسي سايپا شاهين ؛ پيشرانه و مشخصات فني جهت خريد اقساطي خودرو

خريد اقساطي خودرو

بررسي سايپا شاهين نشان مي‌دهد از همان آغازين روزهاي شروع اين پروژه و زمزمه‌هاي نخستين پيرامون آن، گمانه‌زني‌ها حكايت از اين داشت كه خودروي جديد سايپا پلتفرم و قواي محركه خود را به‌احتمال خيلي زياد وامدار شركاي فرانسوي اين خودروساز (رنو و سيتروئن) خواهد بود.

البته با دقت به اوج‌گيري همكاري سايپا با شركاي چيني در نيمه اول دهه ۹۰ شمسي (شامل چانگان، برليانس و زوتي) اينكه بعضي از مجموعه‌هاي فني خودرو با مساعدت چيني‌ها تأمين شود نيز اصلاً دور از انتظار به نظر نمي‌رسيد.

ولي در اواخر سال ۱۳۹۲، سايپا قراردادي را با كمپاني TJI چين به‌منظور همكاري در طراحي و توسعه پلتفرم به امضا رسانده بود كه ماحصل اين قرارداد خط بطاني بر روي تمامي اين پيش‌داوري‌ها كشيد.

پلتفرم مورداستفاده در پروژه SP100 درواقع پلتفرم B تويوتاست كه شاكله اصلي نسل دوم تويوتا ياريس (XP90) را تشكيل مي‌دهد و حتي گريت وال وولكس C30 نيز بر روي همين پلتفرم توسعه‌يافته است.

اين پلتفرم از طريق TJI در اختيار سايپايي‌ها قرار مي‌گيرد و مهندسان سايپا آن را دستخوش تغييرات و به‌روزرساني‌هاي مختلف نظير افزايش فاصله بين دو محور، افزايش استحكام در قسمت هايي نظير سرشاسي، فريم تحتاني، اكسل عقب و … مي‌كنند تا مگاپلتفرم SP100 متولد شود (ابتدا اين پلتفرم با نام X300 شناخته مي‌شد) و تبديل به پايه و اساسي براي خانواده جديدي از محصولات سايپا شود. رهاورد اين سازه نسبتاً مدرن و اصلاح‌شده براي شاهين و ديگر خودروهاي خانواده SP100، كيفيت سواري بهتر و ايمني بيشتر در قياس با اكثر قريب به‌اتفاق خودروهاي توليد داخل خواهد بود.

خريد اقساطي خودرو

انتخاب پيشرانه براي شاهين اما يكي از چالش‌برانگيزترين مأموريت‌هاي مديران و مهندسان سايپا و درعين‌حال يكي از اصلي‌ترين و مهم ترين حواشي مربوط به اين خودرو را رقم زد.

ابتدا تلاش كردن براي جلب رضايت سيتروئن ناكام ماند تا سايپايي‌ها به سراغ برليانس بروند و پيشرانه ۴ سيلندر، ۱۶ سوپاپ و ۱.۶۵ ليتري BM16 با ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۴ نيوتن‌متر گشتاور نقش قلب تپنده SP100 را بازي كند.

پس‌لرزه‌هاي ترك برجام توسط ايالات‌متحده كه خروج يا كاهش سطح فعاليت شركاي خارجي خودروسازان را در پي داشت، سبب خاتمه همكاري برليانس با سايپا و به طبع آن سرباز زدن اين خودروساز چيني از تأمين قواي محركه محصول جديد سايپا شد.

ازآنجاكه سايپا هيچ پيشرانه‌اي متناسب با جثه شاهين را در مدار توليد نداشت و طراحي و توسعه يك پيشرانه كاملاً جديد به غير از هزينه بالا، پروژه توليد انبوه خودرو را با تأخيري قابل‌ملاحظه مواجه مي‌ساخت، سايپايي‌ها چاره را در مساعدت جستن از ايران خودرو و تلاش براي استفاده از پيشرانه EF7 ديدند ولي با پاسخ منفي ايران خودرو، اين نقشه آن‌ها هم نقش بر آب شد.

خريد اقساطي خودرو

 

تيم كارشناسي اتومبيل صمدشكرالهي متشكل از حرفه‌اي‌‌ترين و مجرب‌ترين كارشناسان خودرو است تا ياري‌رسان شما در خريد اقساطي خودرو مطمئن باشد.

در آخر سايپايي‌ها به سراغ راه‌حلي عجيب و دور از انتظار براي قواي محركه خودرو رفتند؛ تجهيز پيشرانه M15 پيشرانه بكار گرفته‌شده در خانواده تيبا يا X200 به توربوشارژر!

انتظار مي‌رفت كه براي تقويت و به‌روزرساني اين پيشرانه به‌ جهت قرارگيري بر روي شاهين، در بعضي مشخصات آن ازجمله افزايش تعداد سوپاپ‌ها در هر سيلندر از ۲ به ۴ (درمجموع از ۸ به ۱۶) بازنگري شود ولي سايپايي‌ها در اقدامي عجيب و نه‌چندان مرسوم، قيد ۱۶ سوپاپ كردن پيشرانه خودرو را زدند و تنها اقدام به‌اضافه كردن سيستم توربو شارژر و اعمال يكسري تغييرات اساسي ديگر در اين پيشرانه ۸ سوپاپ كردند (طبق ادعاي مهندسان سايپا در اين پروژه مجموعاً حدود ۱۰۰ قطعه اصلي و فرعي مجدداً طراحي‌شده است) تا پيشرانه M15TC متولد شود (ظاهراً امكان ۱۶ سوپاپ كردن اين پيشرانه وجود داشته ولي زمان و هزينه بيشتري را نيز طلب مي‌كرده و درنتيجه پروژه توليد شاهين را با تأخير بيشتري مواجه مي‌ساخته است).

اين پيشرانه ۱.۵ ليتري توربو قادر به توليد ۱۱۰ اسب بخار قدرت و حداكثر ۱۶۵ نيوتن‌متر گشتاور بوده و استاندارد آلايندگي يورو ۵ را پاس مي‌كند.

همچنين جعبه‌دنده خودرو با كد ۵F18 از نوع ۵ سرعته دستي است كه مكانيزمي كابلي و با ساختاري جديد دارد.

عليرغم آنكه اين پيشرانه ظاهراً و بر روي كاغذ مجموعه چندان دل‌چسب و مدرني به نظر نمي‌رسد،ولي در عمل و در تجربيات كارشناسان و خبرنگاران با نمونه‌هاي اوليه شاهين، كشش، شتابگيري ثانويه و پاسخگويي مناسبي از اين مجموعه فني مشاهده‌شده (بخصوص در دورهاي مياني)، پيشرانه خودرو به‌خوبي از پس جثه ۱۲۶۰ كيلوگرمي آن برمي‌آيد، مصرف سوختش اقتصادي بوده و هماهنگي موتور و گيربكس نيز قابل‌قبول است.

بااين‌حال و آن‌طور كه از صحبت‌هاي مهندسان سايپا برمي‌آيد، آن‌ها مشغول كار بر روي خانواده جديدي از موتورهاي بهينه، به‌روز و كارآمد هستند كه در آينده‌اي نه‌چندان دور (احتمالاً تا سه سال آينده) معرفي‌شده و روي شاهين وديگر خودروهاي مگا پلتفرم SP100 مورداستفاده قرار خواهد گرفت

تيم كارشناسي اتومبيل صمدشكرالهي متشكل از حرفه‌اي‌‌ترين و مجرب‌ترين كارشناسان خودرو است تا ياري‌رسان شما در خريد اقساطي خودرو مطمئن باشد.

خريد اقساطي خودرو



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.